IX. EEN NIEUWE STRAAT IS (NOG NIET) GEBOREN...

Overleg.

Door de steeds verder toenemende fietsoverlast werd in oktober 2014 door de bewoners beslist om alle betrokken partijen, zijnde UGent, HoGent en het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent, de actuele feiten en pijnpunten hierrond voor te leggen. Dat er iets moest gebeuren, daar was iedereen het -om diverse redenen- snel mee eens.
De parkeerstroken die in 2007 tot flexparking (overdag fietsen, 's avonds en 's nachts wagens) werden omgevormd volstonden niet meer en werden steeds verder door de fietsers uitgebreid voor de huizen van de bewoners. Her en der doken eveneens regelmatig fietsen op plaatsen op waar ze hinderden of een barrière vormden (op de gehandicaptenplaats, rond de parkeermeter, voor de ingang en tegen de gevel van HoGent, voor de ingang van de UGent-fietsparking, ...). Ook het tegen de gevels van de huizen parkeren bleef een pijnpunt.
Kwam daar nog bij dat wegens het 3e luik van de renovatiewerken aan de UGent Ledegancksite, de ondergrondse fietsenstalling gedeeltelijk moest ontruimd worden voor anderhalf jaar. Een capaciteit die naar een andere plaats moest overgebracht worden. Hierbij bleek een bovengrondse oplossing het meest praktische.

 

 

De knip.

Een plaatsbezoek (24/10/2014) en enkele overlegrondes later kwam men tot een toekomstplan dat het Mobiliteitsbedrijf voor een finale goedkeuring voorlegde aan de Stad Gent en haar betrokken diensten (hulpdiensten, Ivago, ...): een dubbele knip -middels paaltjes- in de straat waartussen fietsrekken worden geplaatst (en die toch de hoofd- en zij-ingang van HoGent vrijwaart). Op de infomarkt naar aanleiding van de "Wijk van de Maand: Stationsbuurten Noord en Zuid" op 2 april '15, werd het plan voorgesteld.

Voorstel voor aanpassingen

Het voorstel voor aanpassingen aan de straat zoals voorgelegd aan de Stad Gent, en zoals voorgesteld op de infomarkt van 2 april 2015.

 

Na verder (politiek) afwegen, evalueren van andere gelijkaardige projecten (zo'n project in de Zuidelijke stationsbuurt liep niet zo positief af) en een bevraging (bij de handelaars op de Zwijnaardsesteenweg), werd uiteindelijk besloten om de knip in een proefproject (na de werken aan de Heuvelpoort) te starten. 

 

De Gentenaar 24-08-2016

De aanstaande knip in de Ledeganckstraat haalde zelfs het krantennieuws:

Boven: "De Gentenaar" 24/08/2016.

Rechts: "De Gentenaar" 22/09/2016.

De Gentenaar 22-09-2016

Op 14/11/2016 was het dan zover, en werden de paaltjes geplaatst.

Na een proeffase, een online bevraging (gebeurd in het voorjaar van 2017) en fietstellingen, werd door de Stad Gent in 2018 beslist om deze tijdelijke situatie te bestendigen.

 

Sensibiliseringsaffiche

                Links: Sensibiliseringsaffiche bij de knip.

                Onder: "De Gentenaar" 25/11/2016.

De Gentenaar 25/11/2016

De Ledeganckstraat voor de knip
De Ledeganckstraat na de knip
De Ledeganckstraat voor de knip
De Ledeganckstraat na de knip

De Karel Lodewijk Ledeganckstraat voor en na de knip (2016).